BADMİNTON OYUN KURALLARI

TANIMLAR

Oyuncu : Badminton oynayan herhangi bir kişi

Maç :1 veya 2'şer kişiden oluşan taraflar arasında oynanan temel badminton karşılaşması

Tekler karşılaşması : Her yarı alanda birer oyuncun yer aldığı karşılaşma

Çiftler karşılaşması : Her yarı alanda ikişer oyuncun yer aldığı karşılaşma

Servis atan taraf : Servis atma hakkına sahip olan taraf

Karşılayan taraf : Servis atan tarafın karşısında yer alan taraf

1.Oyun Alanı(Kort):

1.1.
Badminton kortu dikdörtgen şeklinde ve aşağıda şekil A'da görüldüğü gibi düzenlenecektir. (1.4 numaralı kuralda belirtilen durum dışarıda kalmak üzere). Boyutlar şekilde gösterildiği ölçülerde olup, sınırlar 4 cm. enindeki çizgilerle belirlenecektir.
1.2.
Çizgiler kolayca seçilebilen, tercihen beyaz ya da sarı renkte olacaktır.
1.2.1.
Uygun hızda giden bir tüytopun düşmesi gereken bölgeyi belirlemek için (Kural 4.4) arka sınır çizgisinden 530mm. ile 570 mm. uzaklığa, sağ servis bölgesine, tekler sahasının iç kısmına doğru (40 mm. x 40 mm.) boyutlarında dört tane ila ve işaret konulacaktır.
1.2.2.
Bu işaretler konulurken, çizgi kalınlıkları verilen ölçünün içine dahil edilecektir, başka deyişle, arka sınır çizgisinin dışında 530mm'den 570mm'ye kadar, ikinci işaret için 950mm'den 990mm'ye kadar olacaktır.
1.3.
Tüm çizgiler çevreledikleri alanın bir parçasını oluşturmaktadırlar. (Daha açık deyişle tüm çizgiler oyun alanına dahildir).
1.4.
Çiftler oyun alanını yerleştirebilecek büyüklükte olma yan alanlara, yalnızca tekler için, şekil B'de görüldüğü şekilde bir oyun alanı çizmek mümkündür. Bu durumda arka sınır çizgisi aynı zamanda uzun servis çizgisi şekline dönüşür; direkler ya da onun yerine kullanılan dikey şeritler yan kenar çizgiler üzerine yerleştirilir.
2. Direkler:
2.1.
Direkler oyun alanının yüzeyinden 1.55 metre yükseklikte olacaktır. Dik pozisyonda duracak kadar sert bir maddeden imal edilmiş olacak, fileyi 3 numaralı kuralda belirtildiği şekil de gergin tutacak ve şekil A'da görüldüğü gibi çiftler oyunlarının kenar çizgisi üzerine konulacaktır.
2.2.
Direklerin kenar çizgilerinin üzerine konulmasının mümkün olmadığı durumlarda, kenar çizgilerinin bulunduğu yeri belirlemek üzere bir yöntem kullanmak gerekir. Örneğin kenar çizgilere tutturulmuş ve dikey olarak filenin bağlarına tutturulan ince direkler ya da 40 mm. enindeki bantlar kullanılabilir.
2.3.
Çiftler oyun alanında direkler ya da onun yerini tutan bantlar, oynanacak oyunun tekler ya da çiftler maçı olduğu gözönüne alınmaksızın çiftler oyun alanının yan çizgileri üzeri ne yerleştirilecektir.
3. File:
3.1.
File koyu renkte kaliteli bir iplikten yapılacak ve file delikleri birbirine eşit 15-20mm'lik karelerden oluşacaktır.
3.2.
Filenin yüksekliği 760mm. olacaktır.
3.3.
Filenin üst bölümünde içinden ip veya kordonun geçtiği iki katlı 75 mm. genişliğinde beyaz bir bant yer alacaktır. Bu bant içinden geçen kordonu çevreleyecektir.
3.4.
Bu ip ya da kordon direklerin tepesine (gergin şekilde) sıkıca bağlanmaya uygun boyut ve ağırlıkta olacaktır.
3.5.
Filenin saha yüzeyinden yüksekliği, ortada 1.524 metre, çiftler çizgisi hizasında (üzerinde) ise 1.55 metre olacaktır.
3.6.
Direklerle ağın ucu arasında hiç boşluk kalmamalıdır. Gerekirse filenin yanı boydan boya direklere bağlanmalıdır.

 

BADMİNTON OYUN KURALLARI

TANIMLAR

Oyuncu : Badminton oynayan herhangi bir kişi

Maç :1 veya 2'şer kişiden oluşan taraflar arasında oynanan temel badminton karşılaşması

Tekler karşılaşması : Her yarı alanda birer oyuncun yer aldığı karşılaşma

Çiftler karşılaşması : Her yarı alanda ikişer oyuncun yer aldığı karşılaşma

Servis atan taraf : Servis atma hakkına sahip olan taraf

Karşılayan taraf : Servis atan tarafın karşısında yer alan taraf

1.Oyun Alanı(Kort):
1.1.
Badminton kortu dikdörtgen şeklinde ve aşağıda şekil A'da görüldüğü gibi düzenlenecektir. (1.4 numaralı kuralda belirtilen durum dışarıda kalmak üzere). Boyutlar şekilde gösterildiği ölçülerde olup, sınırlar 4 cm. enindeki çizgilerle belirlenecektir.
1.2.
Çizgiler kolayca seçilebilen, tercihen beyaz ya da sarı renkte olacaktır.
1.2.1.
Uygun hızda giden bir tüytopun düşmesi gereken bölgeyi belirlemek için (Kural 4.4) arka sınır çizgisinden 530mm. ile 570 mm. uzaklığa, sağ servis bölgesine, tekler sahasının iç kısmına doğru (40 mm. x 40 mm.) boyutlarında dört tane ila ve işaret konulacaktır.
1.2.2.
Bu işaretler konulurken, çizgi kalınlıkları verilen ölçünün içine dahil edilecektir, başka deyişle, arka sınır çizgisinin dışında 530mm'den 570mm'ye kadar, ikinci işaret için 950mm'den 990mm'ye kadar olacaktır.
1.3.
Tüm çizgiler çevreledikleri alanın bir parçasını oluşturmaktadırlar. (Daha açık deyişle tüm çizgiler oyun alanına dahildir).
1.4.
Çiftler oyun alanını yerleştirebilecek büyüklükte olma yan alanlara, yalnızca tekler için, şekil B'de görüldüğü şekilde bir oyun alanı çizmek mümkündür. Bu durumda arka sınır çizgisi aynı zamanda uzun servis çizgisi şekline dönüşür; direkler ya da onun yerine kullanılan dikey şeritler yan kenar çizgiler üzerine yerleştirilir.
2. Direkler:
2.1.
Direkler oyun alanının yüzeyinden 1.55 metre yükseklikte olacaktır. Dik pozisyonda duracak kadar sert bir maddeden imal edilmiş olacak, fileyi 3 numaralı kuralda belirtildiği şekil de gergin tutacak ve şekil A'da görüldüğü gibi çiftler oyunlarının kenar çizgisi üzerine konulacaktır.
2.2.
Direklerin kenar çizgilerinin üzerine konulmasının mümkün olmadığı durumlarda, kenar çizgilerinin bulunduğu yeri belirlemek üzere bir yöntem kullanmak gerekir. Örneğin kenar çizgilere tutturulmuş ve dikey olarak filenin bağlarına tutturulan ince direkler ya da 40 mm. enindeki bantlar kullanılabilir.
2.3.
Çiftler oyun alanında direkler ya da onun yerini tutan bantlar, oynanacak oyunun tekler ya da çiftler maçı olduğu gözönüne alınmaksızın çiftler oyun alanının yan çizgileri üzeri ne yerleştirilecektir.
3. File:
3.1.
File koyu renkte kaliteli bir iplikten yapılacak ve file delikleri birbirine eşit 15-20mm'lik karelerden oluşacaktır.
3.2.
Filenin yüksekliği 760mm. olacaktır.
3.3.
Filenin üst bölümünde içinden ip veya kordonun geçtiği iki katlı 75 mm. genişliğinde beyaz bir bant yer alacaktır. Bu bant içinden geçen kordonu çevreleyecektir.
3.4.
Bu ip ya da kordon direklerin tepesine (gergin şekilde) sıkıca bağlanmaya uygun boyut ve ağırlıkta olacaktır.
3.5.
Filenin saha yüzeyinden yüksekliği, ortada 1.524 metre, çiftler çizgisi hizasında (üzerinde) ise 1.55 metre olacaktır.
3.6.
Direklerle ağın ucu arasında hiç boşluk kalmamalıdır. Gerekirse filenin yanı boydan boya direklere bağlanmalıdır.
4. Tüytop:

Temel İlkeler
Tüytop doğal ya da sentetik malzemeden imal edilebilir. Ne tür malzemeden imal edilmiş olursa olsun, topun havadaki süzülüş özellikleri, ince bir deri tabakası ile kaplanmış mantar tabanlı, doğal kaz tüyünden mamul standart bir tüytopun genel özelliklerini yansıtmalıdır.
İlkelerle ilgili olarak:
4.1.
Genel Biçim
4.1.1.
Tüytopta bir taban üzerine tutturulmuş 16 tane tüy bulunmalıdır.
4.1.2.
Tüylerin uzunluğu 64mm. ile 70mm. arasında değişebilir, ancak bir tüytopta yer alan tüylerin hepsinin taban dan tüylerin uç kısmına kadar olan uzunlukları eşit olmalıdır.

4.1.3.
Tüylerin uçlarının oluşturduğu dairenin çapı 58mm. ila 68 mm. arasında olmalıdır.
4.1.4.
Tüyler, iplik ya da diğer uygun bir malzeme ile birbirine sıkı bir şekilde tutturulmuş olmalıdır.
4.1.5.
Tüytopun tabanının üst bölümünün çapı 25 mm. ila 28 mm. arasında olmalı; aşağıya doğru yuvarlak bir şekil al mış olmalıdır.
4.2.
Ağırlık; tüptopun ağırlığı 4.74 ila 5.50gr. arasında olmalıdır.
4.3.
Sentetik Tüytop
4.3.1.
Etek bölümünde doğal tüyün yerini sentetik malzeme almıştır.
4.3.2.
Taban 4.1.5 numaralı kuraldaki gibidir.
4.3.3.
Sentetik topun boyutları ve ağırlığı; 4.1.2, 4.1.3. ve 4.2 maddelerdeki ölçülerde olmalıdır. Ancak, özgül ağırlık farklılığı ve tüy ile sentetik malzemenin farklı özellikleri nedeniyle % 10'a kadar bir sapma kabul edilebilir.
4.4.
Tüytop Hızının Denenmesi
4.4.1.
Tüytopun hızının uygun olup olmadığının belirlenmesi için, oyun alanının tam geri sınır çizgisi üzerinde topla raketin buluştuğu kuvvetli bir kolaltı atışı yapılır. Bu atışta topa yukarı doğru bir açı kazandırılarak ve top kenar çizgilere paralel olarak gönderilmelidir.
4.4.2.
Uygun hızdaki bir tüytop karşı oyun alanının arka sınır çizgisinden en az 530mm. en fazla 990mm. içeriye düşmelidir.
4.5.
Değişiklikler
Topun genel biçimi, hızı ve süzülüşüyle ilgili olmamak koşuluyla ilgili üye Federasyonların onayıyla yukarıda sunulan özelliklerde bazı değişiklikler yapılabilir. Şöyle ki:
4.5.1.
Yükseklik ya da iklimden kaynaklanan atmosfer koşullarının doğal tüytop kullanımını elverişsiz kıldığı durumlar.
4.5.2.
Oyunun sağlıklı olması için özel durumlar söz konusu ise (oyunun menfaati için).

5. Raket:


5.1.
Raketin bölümleri 5.1.1'den 5.1.7'ye kadar olan maddelerde tanımlanmış ve şekil C'de gösterilmiştir.
5.1.1.
Raketin belli başlı kısımları sap, örgülü alan, baş, şaft, boyun ve çerçeve olarak adlandırılır.
5.1.2.
Sap, raketin oyuncu tarafından tutulmak üzere tasarlanmış kısmıdır.
5.1.3.
Örgülü alan oyuncunun tüytopa vurduğu kısımdır.
5.1.4.
Baş, örgülü alanı çevreler.
5.1.5.
Şaft, sapı baş kısmına bağlar (5.1.6 nolu kurala tabidir)
5.1.6.
Boyun (eğer var ise) şaftı raketin baş kısmına bağlar.
5.1.7.
Baş, boyun, şaft ve sapa hep birlikte çerçeve adı verilir.
5.2.
Raketin çerçevesinin uzunluğu 680mm/yi, eni ise 230mm’yi geçemez.
5.2.1.
Vuruşlarda raketin topa değdiği yüzey düz olup, birbirinin arasından dik olarak geçen, file gibi örülmüş ve bir çerçeveye tutturulmuş tellerden oluşur. Bu file deseni her tarafta eşit aralıklardan oluşmalı ve özellikle raketin orta bölümünde seyrek olmamalıdır.

5.2.3.
Ancak bazen raketler, örgülü kısım boyun denen bölümü de kapsayacak şekilde tasarlanmış olabilir. Bu durumda uzatılmış örgülü kısmın genişliği 35mm'yi, örgülü alanın top lam uzunluğu 330mm'yi geçemez.
5.3.
Rakette:
5.3.1.
Yalnızca ve özel olarak aşınmayı önlemek, titreşimi ortadan kaldırmak, ağırlığı yaymak ya da raketi bir kordonla oyuncunun eline tutturmak amacıyla kullanılan ve bu amaçlara uygun boyutta ve konumda bulunmak koşuluyla kullanılanlar dışında, rakete iliştirilmiş hiçbir nesne ve çıkıntı bulunmamalıdır; ve
5.3.2.
Oyuncunun raketin şeklini değiştirmesini sağlayacak hiçbir gereç bulunmamalıdır.
6. Onaylanmış gereçler:
Uluslararası Badminton Federasyonu, badminton oyununda kullanılan herhangi bir raket, tüytop, araç-gereç ve geliştirilen herhangi bir ön modelin şartnamelere uygunluğu ya da oyunlar da kullanılabilmesi hususlarında ortaya çıkan tereddütlü konular da gerekli kararları almak yetkisine sahiptir. Federasyon bu yetkiyi kendi inisiyatifiyle kullanabileceği gibi; aralarında oyuncu, araç gereç imalatçısı ya da üye bir dernek veya onun bir üyesinin de bulunabileceği kişilerin başvurusu üzerine de kullanabilir.
7. Oyuncular:
7.1.
“Oyuncu” sözcüğü bir karşılaşmaya katılanların tümü nü ifade eder.
7.2.
Oyun, çiftlerde her yarı oyun alanında ikişer oyuncu; teklerde ise birer oyuncu ile oynanır.
7.3.
Servis kullanım hakkına sahip olan taraf, servis atan taraf, karşı taraf ise karşılayan taraf olarak adlandırılır.
8. Başlama Atışı:
8.1.
Oyuna başlamadan önce taraflar arasında kura atışı yapılır ve kazanan taraf 8.1.1. ya da 8.1.2. numaralı maddelerde yer alan seçimlerden birini yapmakla yükümlüdür.
8.1.1.
Servis kullanma ya da karşılama önceliği
8.1.2.
Oyuna hangi yan alandan başlayacağı
8.2.
Kura atışında kaybeden taraf ise geri kalan seçeneği kullanacaktır.

9.Sayı Alma (PUANLAMA):
9.1
Maç üç set üzerinden oynanır.
9.2
Tek bayanlar 11 Tek erkekler,Çift erkekler,Çift bayanlar, Karışık çiftler karşılaşmalarında taraflardan ilk 15 sayısına ulaşan seti kazanır.
9.3
Eğer skor her iki taraftada 14 olursa ilk 14'e ulaşan taraf (Tek Bayanlarda 11)aşağıdaki seçme haklarına sahiptir.
9.3.1
Oyun uzatılmaz ve 15 sayıda tamamlanır 

9.3.2
Oyun 17 sayıya (tek bayanlarda 13) uzatılır.
9.4
Bir sonraki sette ilk servis atışını o seti kazanan taraf yapacaktır.
9.5
Yalnızca servis kullanan taraf sayı alabilir.
10. Oyun Alanı Değişimi:


10.1
Oyuncular herbir setin bitiminde ve üçüncü sette 8. sayıya ulaşınca (tek bayanlarda 6)yarıalan değişimi yapacaklardır:
10.2
Oyuncular, 10.1 sayılı kurala göre yarıalan değişimi yapmayı ihmal etmişler ise hata anlaşıldığı anda ve top oyunda değil iken yarıalan değişimi yapılır ve o andaki sayılar geçerliliğini korur.

11. Servis Atışı:
11.1.1.
Taraflar servis atışını gereksiz yere geciktirmeyeceklerdir.
11.1.2.
Servis kullanan ve karşılayan oyuncular birbirine çapraz servis alanları içinde, ayaklarını bu servis alanlarını çevreleyen sınır çizgilerine basmayacak şekilde duracaklar ve servis atışı yapılıncaya dek gerek servis kullananın gerek karşılayanın her iki ayağının bir bölümü oyun alanının yüzeyine temas halindeyken hareketsiz kalacaktır (11.4 sayılı kural).
11.1.3.
Tüytopun tamamı servis kullanan oyuncunun bel hizasından aşağıda bulunacak, tüytopa ilk vuruş taban kısmına dokunularak yapılacaktır.
11.1.4.
Tüytopa vuruş anında servis kullanan oyuncunun raketinin sapı raket başı, oyuncunun raket tutan elinden belirgin bir şekilde aşağıda olacak şekilde aşağıya doğru eğik olacaktır.
11.1.5.
Servis atışı başladıktan tamamlanıncaya kadar servisi kullanan oyuncunun raketi öne doğru hareketini sürdürmelidir (11.2 nolu kural).
11.1.6.
Tüytopun süzülüşü, servis kullanan oyuncunun raketinden çıkıp yukarı doğru bir ivme ile fileyi aşarak bir engelle karşılaşmadığı durumda, servis karşılayanın tarafın servis bölgesine düşecek şekilde olmalıdır.
11.2.
Oyuncular kendi bölgelerinde yerlerini aldıkları zaman, servis kullanan oyuncunun raketinin öne doğru ilk hareketi servis atışının başlangıcı kabul edilir.
11.3.
Karşılayan oyuncu hazır olmadan servis atışı yapılmayacak, ancak servisi karşılayan oyuncu, servisi karşılamak için hamle yaparsa hazır olduğuna hükmedilecektir.
11.4.
Servis atışı başladıktan (11.2. numaralı kural) sonra tüytopa raketle vurulması ya da tüytopun vurulmadan yere düşmesi (ıska geçilmesi) ile birlikte servis atışı gerçekleşmiş sayılır.
11.5.
Çiftler karşılaşmasında, eşler rakip servis kullanan ya da karşılayan oyuncunun görüşünü engellemeyecek herhangi bir konumda durabilirler.
12. Servis Hataları:

12.1.
Oyuncular aşağıda sayılan durumlarda servis alanı yanlışlığı yapmış kabul edilirler.
12.1.1.
Sırası gelmeden servis kullanılması,
12.1.2.
Yanlış servis bölgesinden servis atılması, ya da
12.1.3.
Yanlış servis bölgesinde durarak, servis karşılamaya hazırlanılması ve servisin kullanılmış olması.
12.2.
Servis bölgesi yanlışlığı yapıldığında:
12.2.1.
Yanlışlığın bir sonraki servis atışı yapılma dan önce fark edilmesi halinde, taraflardan yalnızca biri pozisyon hatası yapmış ve hata yapan taraf o ralliyi kaybetmişse(hatalı pozisyondan avantaj sağlamamışsa), pozisyon düzeltilmez. Aksi halde servis tekrarına (let) hükmedilir.
12.2.2.
Yanlışlık bir sonraki servis atışından önce fark edilemediyse, pozisyon hatası düzeltilmez.
12.3.
Servis bölgesi yanlışlığı nedeniyle servis tekraı-ına hükmedilmişse (let kararı) pozisyon düzeltilerek ralli yinelenir.
12.4.
Servis bölgesi yanlışlığının düzeltilmesi söz konusu değilse, oyuncuların yeni servis alanları (gerektiğinde yeni servis sırası da) değiştirilmeksizin oyuna devam edilir.

 

https://www.olympic.org/badminton-equipment-and-history?tab=history